Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Op 5 januari reist een gezin met twee kinderen van Londen naar Leiden. In Brussel moet het gezin overstappen, maar de volgende trein is uitgevallen en de wachttijd is één uur. Op de heenreis had hun trein zelfs een vertraging van ruim twee uur.

Volgens de Europese verordening moet een vervoerder 25 procent van de ticketprijs vergoeden bij een vertraging vanaf 60 minuten en 50 procent bij een vertraging vanaf 120 minuten. De reiziger dient een verzoek tot restitutie in voor zowel de heen- als de terugreis. NS International laat echter weten dat de vertraging niet over de hele route berekend magt worden. Men was namelijk overgestapt in Brussel en op het eerste deel van het traject bij Eurostar was geen vertraging geweest.

Het gezin reisde met tickets die geldig waren vanaf Londen naar elk station in Nederland. De waarde van het traject van Brussel naar elk station in Nederland van hun geboekte tickets is 25 procent van de ticketprijs (voor volwassenen € 14,75 per persoon en voor kinderen € 10,50 per kind). Per ticket 25 procent is minder dan
€ 4,00, de grens waaronder geen vergoeding wordt verstrekt.

Het OV loket heeft navraag gedaan bij een deskundige op het gebied van internationale treinreizen. Daarbij is ons gebleken dat de vertraging die is geleden, moet worden bepaald op basis van de totale vertraging op de eindbestemming (Europese verordening 1371/2007 artikel 17). Dit is van toepassing omdat het gezin tickets had van Londen naar "elk station in Nederland". Dit laten wij weten aan onze contactpersoon bij NS International. Het blijkt de sleutel tot een oplossing, want enkele dagen later laat NS International ons weten het verzoek van de reiziger ten onrechte te hebben afgewezen. Behalve excuses krijgt de reiziger een bedrag van € 101,00 overgemaakt als compensatie voor de vertragingen (50 procent van de totaal-ticketprijs).