Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Op 5 januari reist een gezin met twee kinderen van Londen naar Leiden. In Brussel moeten ze overstappen maar de trein valt uit en ze moeten een uur wachten. Op de heenreis had hun trein zelfs een vertraging van ruim twee uur. Volgens de Europese verordening moet de vervoerder 25% van het ticket vergoeden bij een vertraging vanaf 60 minuten en 50% bij een vertraging van 120 minuten.
De reiziger dient een verzoek tot restitutie in voor zowel de heen- als de terugreis. NS International laat weten dat de vertraging niet over de hele route berekend mag worden, omdat er sprake is van een overstap en er op het eerste deel van het traject geen vertraging was. Bovendien bedraagt het te vergoeden bedrag (25% van de prijs van de tickets ) onder de 4 euro. En omdat onder dit bedrag niets vergoed wordt, krijgt men helemaal niks.

Wij hebben navraag gedaan bij een deskundige op het gebied van internationale treinreizen en daaruit blijkt dat de geleden vertraging bepaald moet worden op basis van de totale vertraging op de eindbestemming. Europese verordening 1371/2007, artikel 17. Dit laten wij weten aan onze contactpersoon bij NS International.

Dit blijkt de sleutel tot een oplossing want enkele dagen later laat NS International ons weten het verzoek van de reiziger onterecht te hebben afgewezen. Behalve excuses krijgt de reiziger een bedrag van 101 euro overgemaakt ter compensatie van de vertragingen. Een mooi resultaat.