Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Bij een gemiste uitcheck in bus, trein, tram en metro kun je als reiziger het teveel afgeschreven saldo terugvragen via www.uitcheckgemist.nl. Dit kan voor de vervoerders Arriva, Qbuzz, GVB, HTM, RET, Syntus, U-OV, EBS of Connexxion. Binnenkort sluit ook NS zich aan.

Fijn dat er één plek is waar de reiziger terecht kan. Maar helaas werkt het niet altijd even goed. Een busreiziger merkt bij het uitchecken uit de Connexxion bus dat de apparatuur een storing heeft. Daardoor kan het 'teveel' afgeschreven saldo (4 euro min de ritprijs) niet op zijn OV-chipkaart worden teruggestort. De chauffeuse kan het probleem ook niet verhelpen.

Enkele dagen later logt de reiziger in op www.uitcheckgemist.nl maar hij krijgt de melding dat er op zijn OV-chipkaart geen gemiste uitcheck bekend was. Dat kan gebeuren omdat het tot maximaal 62 dagen kan duren voordat de gegevens in het systeem staan. Connexxion adviseert hem om het een paar weken later nog een keer te proberen.

Omdat er geen sprake is geweest van vergeten uit te checken maar van een storing, vragen wij Connexxion of zij het geld toch alvast konden overmaken. De vervoerder constateert dat meneer met een Mobility Mixx kaart reist. Dit is een OV-chipkaart die werkgevers voor hun werknemers kunnen aanschaffen. Hiermee kan de reiziger gebruik maken van het OV, maar ook van OV-fiets, deelauto en taxi. Maar restitutie aanvragen via www.uitcheckgemist.nl. is met deze kaart niet mogelijk. Dat moet rechtstreeks bij Connexxion. Door bemoeienis van het OV loket wordt het geld na enkele omwegen uiteindelijk toch overgemaakt aan de reiziger.