Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Eenmaal per week gebruikt een reiziger de fietsenstalling op station Bilthoven om een OV-fiets te huren. Het huren van een fiets in deze onbemande stalling is een geautomatiseerd proces: na gebruik kan men de fiets terugzetten in één van de daarvoor bestemde kluizen. Als er geen ruimte meer is om de fiets te stallen, kan de sleutel worden achtergelaten in een zogenoemde ‘dropbox’. De reiziger merkte op dat er na het huren van een OV-fiets op dit station soms verkeerde afschrijvingen plaatsvinden. Hoewel hij de OV-fiets slechts een avond gehuurd had, ontving hij rekeningen voor meerdere dagen. Wij namen contact op met de NS. Na onderzoek werd de oorzaak van het probleem duidelijk. De dropbox met daarin de achtergelaten sleutels wordt niet dagelijks geleegd; daardoor worden fietsen te laat geregistreerd als zijnde teruggebracht. NS laat in een reactie weten te gaan onderzoeken of de dropboxen in de toekomst vaker geleegd kunnen worden, en of er een sleutelkluis bijgeplaatst kan worden bij onbemande stallingen waar structureel méér fietsen (en dus sleutels) in omloop zijn dan in de sleutelkluis passen. De reiziger in Bilthoven krijgt – uiteraard – zijn teveel betaalde kosten vergoed.