Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht
Wanneer reizigers beschikken over een afgekocht reisrecht of een studentenreisrecht moeten ze nog steeds inchecken. Als ze dit vergeten kunnen ze de boete enkele keren per jaar laten kwijtschelden. Dit is afgesproken in 2015 door alle vervoerders binnen het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB). In het tweede kwartaal merkte het OV loket, dat Keolis een ander boetebeleid voerde. Reizigers die met Keolis reisden met een afgekocht reisrecht en een boete kregen wegens niet-inchecken, hoorden van Keolis dat de boete terecht was en dat deze niet zou worden kwijtgescholden. Een aantal reizigers wendde zich tot het OV loket.
Wij namen contact op met Keolis en wezen hen op de landelijke coulanceregeling. Keolis bleef volhouden: “Niet ingecheckt betekent geen geldig vervoerbewijs dus de boete is terecht.” Het OV loket bleef Keolis herhaaldelijk wijzen op de landelijke coulanceregeling, maar de reizigers moesten de boete gewoon betalen. We hebben deze kwestie daarom bij zowel de provincie Overijssel (als belangrijkste concessieverlener van Keolis) als bij het NOVB (waar deze coulanceafspraken zijn gemaakt) neergelegd. De provincie liet weten dat landelijke afspraken nagekomen moeten worden. Men zegde toe het gesprek aan te willen gaan met de vervoerder om beter in beeld te krijgen wat er aan de hand is.
Gelukkig is er goed nieuws voor de reizigers: op 1 augustus liet Keolis ons weten dat ze per direct hun boetebeleid weer in lijn brengen met de afgesproken landelijke coulanceregeling. Reizigers met een afgekocht reisrecht kunnen hun boete dus laten kwijtschelden.