Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Een reiziger probeert op station Weesp in te checken met een e-ticket, maar dit lukt niet. Volgens de reiziger komt dit doordat de poortjes op station Weesp niet uitgerust zijn met een ingebouwde laserscanner. Toen hij bij NS een restitutieverzoek voor de aankoopprijs indiende, werd dit verzoek afgewezen: NS vergoedt geen e-tickets, omdat niet gecontroleerd kan worden of er met een dergelijk kaartje is gereisd. Hierop stapt de reiziger naar het OV loket. Wij nemen contact op met NS en vragen om een vergoeding voor het ticket van de reiziger. NS laat weten dat de poortjes op station Weesp wel een laserscanner hebben (en dus geschikt zijn voor e-tickets). Toch biedt NS aan om € 40 (€ 36,60 voor het e-ticket plus een kop koffie) aan de reiziger over te maken, omdat het niet uit te sluiten is dat de scanners op het moment van inchecken defect waren. Wij zijn blij met dit positieve resultaat, maar het is goed om te weten dat NS meestal geen e-tickets vergoedt, ook niet als iemand bijvoorbeeld een verkeerde datum heeft ingetoetst bij het bestellen. Het is namelijk onmogelijk om te controleren of iemand al gereisd heeft. Bij het reizen met een e-ticket moet de reiziger het e-ticket bij de poortjes houden om te kunnen passeren, maar er wordt geen inchecktijd en -locatie vastgelegd. En ook voorafgaand aan de reisdatum is geen restitutie mogelijk, omdat het e-ticket niet te ‘vernietigen’ is als het eenmaal is uitgegeven. Dus bestelt u een e-ticket, doe dit dan alleen als u zeker weet dat u deze reis gaat maken.