Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Klachten Top 5 Juli 2016

  • Restitutie
  • Uitgevallen ritten en vertraging
  • Informatievoorziening
  • In- en uitchecken

    Om te beschikken over een geldig vervoerbewijs moet de reiziger inchecken. Vooral op stations met meerdere vervoerders gaan reizigers soms de fout in.

    Een reiziger stapt op station Dordrecht, waar de incheckpoortjes sinds kort gesloten zijn, in de trein. Op Rotterdam Centraal merkt mevrouw dat ze heeft ingecheckt bij Arriva in plaats van bij NS. Mevrouw vraagt de 10 euro, die van haar saldo is afgeschreven, terug. Arriva wijst dit verzoek af met het argument dat mevrouw al drie keer eerder geld terug heeft gevraagd via         www.uitcheckgemist.nl. Lees            hier het resultaat van de bemiddeling door het OV loket.

    Een reiziger merkt dat in een tram bij de GVB de OV-chipkaartapparatuur defect is, waardoor er 16 euro van zijn OV-chipkaart afgeschreven is (4x een check-in zonder check-uit). Hij wil dit geld bij           www.uitcheckgemist.nl terugvragen, maar zijn reisgegevens zijn nog niet zichtbaar. GVB erkent dat er onterecht 16 euro afgeschreven is, maar de medewerker laat weten dat men het geld niet rechtstreeks mag terugstorten. Er zit dus niet anders op dan te wachten tot de gegevens door de vervoerder aangeleverd zijn en dan opnieuw een verzoek indienen.

    Helaas komt het vaker voor dat reisgegevens met een vertraging in de bestanden van www.uitcheckgemist.nl. staan. Transacties van treinen en metro’s staan meestal binnen een half uur in het systeem, maar de gegevens van bussen en trams soms pas enkele dagen later. Ook onderhoud of storingen kunnen ervoor zorgen dat transacties later zichtbaar zijn. En de reiziger moet zelf alert zijn dat hij niet vergeet het saldo van zijn gemiste uitchecks terug te vragen.
     

  • Klantenservice

Juni 2016