Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Een moeder laat haar zoon van 10 voor het eerst alleen met de trein reizen van Tilburg naar Den Haag. Ze hebben de reis van tevoren goed doorgesproken. Op het station van Tilburg staat op de borden dat de trein van 17:38 uur niet verder rijdt dan Breda. Vervelend, maar er is nog geen man overboord. Volgens de dienstregeling zal een half uur later de volgende rechtstreekse trein rijden van Breda naar Den Haag.

De vrouw laat haar zoontje toch vertrekken, ook omdat de website van NS vermeldt dat de verstoring om 18:15 uur opgelost is. Helaas, de trein vanaf Breda van 18.23 uur, die haar zoontje zou moeten nemen, wordt 5 minuten van tevoren geannuleerd. Ze heeft telefonisch contact met haar zoontje (waar zouden we zijn zonder mobiele telefoon?) en kijkt ondertussen op de NS-website en app. Bij beide staat dat de IC Direct van 18:44 uur naar Rotterdam wel rijdt, dus zij vertelt haar zoon dat hij daarop moet wachten.

Tot ook de IC Direct 5 minuten van tevoren wordt gecancelled. En dan leest zij op de website van NS dat de verstoring niet tot 18.15 uur maar tot 20:30 uur zal duren. Daar staat zij dan in Den Haag terwijl haar zoon gestrand is in Breda. De enige oplossing is om haar zoon de trein terug te laten nemen richting Tilburg. En dat gebeurt, nadat ze in allerijl heeft uitgezocht welke trein hij dan moet nemen. Ook moet ze bellen met familie in Tilburg om te vragen of ze hem daar weer van het station kunnen oppikken en of hij nog een nachtje kan blijven logeren.

Omdat haar zoon terug reist naar Tilburg en omdat er geen uitcheck in Den Haag heeft plaatsgevonden, zullen ze waarschijnlijk geen beroep kunnen doen op de Geld terug bij vertragings-regeling. Toch zouden we moeder en zoon willen adviseren om contact met NS op te nemen. Misschien is er op grond van coulance nog iets mogelijk.