Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Een abonnementhoudster van NS heeft een Traject Vrij-abonnement voor het traject Lelystad – Amsterdam Bijlmer Arena. Zij reist op deze route via Amsterdam-Zuid, het door de NS-reisplanner geadviseerde overstapstation. Aan het einde van de maand komt zij er achter dat per enkele reis € 2,30 extra is gerekend ondanks haar Traject Vrij abonnement. Zij kaart dit aan bij NS, waar zij te horen krijgt dat zij op dit traject niet via Amsterdam-Zuid moet reizen, maar via Duivendrecht. Mevrouw is het hier niet mee eens; zij volgt immers het door NS gegeven reisadvies. Zij schakelt de hulp in van het OV loket en wij vragen NS waarom mevrouw toch moet betalen. NS laat weten dat het hier een specifieke situatie betreft. Waar een reis via Duivendrecht inderdaad de minste reiseenheden kost, geeft de reisplanner een reis via Amsterdam-Zuid als advies. Omdat de reizigster op Amsterdam-Zuid via poortjes in- en uitcheckt, wordt dit station geregistreerd en worden extra kosten in rekening gebracht. NS adviseert mevrouw vanaf heden gebruik te maken van een andere trap op Amsterdam-Zuid, zodat het passeren van de poortjes niet meer noodzakelijk is. Het door mevrouw teveel betaalde saldo is bovendien terugbetaald. Wij hopen ondertussen op een structurele, betere oplossing, zodat een reiziger niet hoeft te letten op welke trap hij of zij gebruikt.