Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Een reiziger uit Amsterdam met een 3 ster RNZJ met centrumzone 5830 merkte dat er € 0,97 werd afgeschreven, toen hij met lijn 37 van het GVB vanuit station Amsterdam Amstel naar bushalte James Wattstraat reisde. Op de bushalte stond zone 5715 wat inhoudt dat dit binnen zijn abonnement zou vallen. Voor de terugreis naar de Linnaeusstraat, waar op de bushalte staat dat dat de zonegrens is, werd € 1,10 afgeschreven. Zijn verzoek om terugbetaling werd meerdere keren afgewezen, omdat GVB hem zei dat hij toch buiten zijn zone had gereisd. De reiziger ging opnieuw naar de James Wattstraat om te controleren welke zone in de halte vermeld stond. Dat bleek toch echt 5715 te zijn. Ook een buschauffeur bevestigde dat de zone die in de halte staat juist is. Daarop nam de gedupeerde weer contact op met het GVB, maar de vervoerder bleef bij zijn standpunt dat hij buiten zijn abonnement had gereisd. Gefrustreerd omdat het GVB niet wilde luisteren naar zijn argumenten nam de reiziger contact op met het OV loket. Wij hebben er bij het GVB op aangedrongen om de zaak van de zonenummers goed te onderzoeken. Uiteindelijk bleek dat in drie bushaltes een verkeerd zonenummer stond vermeld. Logisch dat de reiziger ervan uitging dat hij binnen zijn abonnement reisde, maar in werkelijkheid bleek de halte dus wel buiten zijn abonnement te vallen. Het GVB heeft de reiziger het ‘teveel’ afgeschreven bedrag terugbetaald. Daarnaast kreeg hij excuses en twee GVB dagkaarten, omdat hij zoveel moeite had moeten doen en het GVB hem niet goed had geïnformeerd. In de betreffende haltes zal nu het juiste zonenummer worden vermeld. en de reiziger weet dat hij voortaan op dit traject zal moeten betalen.