Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

De gemeente Rotterdam had in 2016 werkzaamheden verricht in de straat Grote Hagen en in de straat een bussluis en nieuwe bushokjes aangelegd. Echter na oplevering bleek de straat te smal te zijn voor twee bussen om elkaar te passeren. De bussen van de lijnen 76, 83 en 183 konden er niet meer doorheen en moesten omrijden. Dit duurde tot en met eind 2017. Omdat de halte in Grote Hagen niet gebruikt kon worden, leidde dit tot verwarring en vertraging. En mensen moesten soms verder lopen. Een reiziger die hiermee te maken had diende een klacht in bij de RET, maar de RET verwees hem naar de gemeente en de gemeente verwees hem naar de RET. Zo kwam hij niet verder. Daarom wendde hij zich tot het OV loket met zijn klacht. Wij hebben geen contacten bij de gemeente Rotterdam, maar uiteraard wel bij de RET. Wij namen contact met hen op en vroegen om opheldering. RET liet weten afhankelijk te zijn van de gemeente voor een oplossing van dit probleem. Vanwege de kosten wacht de gemeente vaak met het aanpakken van dergelijke knelpunten tot het moment dat bijvoorbeeld ook bestrating of riolering aangepast moet worden.

Waarschijnlijk hebben de klacht van de reiziger en onze vragen aan NS toch iets in beweging gezet want begin december konden we de reiziger melden dat RET de bushalte Grote Hagen vanaf 1 januari 2018 weer in gebruik gaat nemen. Er wordt een doorgetrokken gele streep aangebracht. Dit betekent dat het verboden is om stil te staan op de hele Grote Hagen. Dit is nodig omdat het parkeren buiten de parkeervakken doorgang belemmert. Daarnaast wordt een extra uitwijkmogelijkheid voor de RET-bussen gemaakt door het verwijderen van 2 parkeervakken naast een inrit. En zo kwam er een einde aan een ongewenst situatie die al meer dan een jaar duurde.