Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht
Sinds 11 december 2016 is Arriva (in plaats van Veolia) de nieuwe vervoerder in de concessie provincie Limburg. Arriva heeft ook de stoptreindiensten op de trajecten Nijmegen – Roermond, Roermond – Maastricht Randwyck, Sittard – Heerlen en Maastricht Randwyck – Kerkrade overgenomen van NS. Omdat de NS- Intercity’s geen stoptreinstations meer aandoen, heeft NS zijn blauw-gele kaartautomaten op de tussengelegen stations weggehaald. Hiervoor in de plaats heeft Arriva eigen kaartautomaten geïnstalleerd.
Maar beide vervoerders lijken te vergeten dat reizigers op zo’n tussengelegen station hun reis willen starten en hier samenreiskorting willen laden of een klassewissel willen ophalen. Dat lukt niet bij de Arriva-automaten. Reizigers kunnen bij de Arriva-automaten ook geen kaartjes kopen om naar België of Duitsland te reizen zoals dat vroeger bij NS wel kon.
Dit vindt het OV loket ongewenst. Het verbaast ons bovendien dat hier in de overdracht van de concessie van NS naar Arriva geen rekening mee is gehouden. Wij hebben Arriva gevraagd om dit op te lossen. Arriva zegt in overleg met NS te zijn wat ertoe moet leiden dat NS-producten straks ook op kaartautomaten van Arriva op te laden zijn. Men verwacht dat dit in het eerste kwartaal van 2017 mogelijk zal zijn. Voor de korte termijn heeft Arriva besloten om de getroffen reizigers twee Arriva-dagkaarten aan te bieden als compensatie.
Hoewel deze oplossing geen schoonheidsprijs verdient zullen reizigers het er voorlopig mee moeten doen. Het OV loket blijft de stand van zaken volgen en zal indien nodig bij NS en Arriva weer aandacht vragen voor dit opmerkelijke probleem.