Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Een reiziger checkt in bij een bus die richting Utrecht Centraal rijdt. De chauffeur van U-OV is zo aardig hem te adviseren dat hij beter de snelbus kan nemen. Daarom loopt hij met zijn OV-chipkaart naar een zogenaamde validator om uit te checken, maar dit lukt niet. ‘U bent al ingecheckt’ is de melding. De chauffeur sluit de deuren, rijdt een meter verder en dan lukt het uitchecken wel. Maar wel ten koste van een opstaptarief van € 0,89.

Aan het eind van deze rit met de snelbus van Arriva checkt de reiziger per ongeluk uit met de verkeerde chipkaart. Hij ziet het op tijd en maakt zijn incheck ongedaan door de kaart opnieuw langs het paaltje te halen. Toch wordt er van deze OV-chipkaart € 1.02 afgeschreven. Waarom, zo vraagt de reiziger zich af,  kan ik wel bij NS kosteloos een incheck annuleren maar niet bij U-OV en Arriva?

Nadat het OV loket de vraag had voorgelegd aan Arriva kregen we als antwoord dat het wel mogelijk is om een incheck te annuleren, maar vanwege het tijdslot kan dit pas één minuut na het inchecken. Hierbij mag het niet uitmaken of dit bij hetzelfde paaltje gebeurt of bij een andere. Waarschijnlijk was dit niet bij de chauffeur bekend. De ten onrechte afgeschreven kosten heeft Arriva teruggestort.