Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht
Een reiziger koopt in oktober bij de balie van NS International een treinticket vanaf Amsterdam Centraal naar La Roche in België. Tegelijkertijd koopt hij twee tickets voor zijn honden. Zijn vriendin reist vanaf Rotterdam. Ook zij heeft honden, dus daarvoor schaft hij ook twee tickets aan. Voor de tickets per hond betaalt hij vanaf Amsterdam naar La Roche € 25,90. Voor de tickets per hond vanaf Rotterdam betaalt hij €19,40. Dat grote prijsverschil vindt hij vreemd en dat zegt hij dan ook tegen de baliemedewerkster. Bovendien zijn beide kaarten een stuk duurder dan een binnenlandse dagkaart voor de hond, die maar € 3,10 kost. De baliemedewerkster adviseert hem een klacht in te dienen bij NS International. Hij stuurt een brief, maar er gaan enkele weken voorbij zonder iets te horen. Daarom belt hij met de klantenservice. Men vertelt hem dat er een achterstand is in de afhandeling van klachten en vraagt hem in januari terug te bellen. Tijdens de reis wijst de conducteur hen erop dat hij beter een losse dagkaart hond voor Nederland en een voor België (€ 3,00) had kunnen kopen. Dan was hij voor de heenreis voor 4 honden € 24,40 kwijt geweest, terwijl hij nu € 90,60 betaalt! Na terugkomst belt hij weer met NS, maar de klantenservice kan geen brief van hem vinden en vraagt hem zijn klacht ook online in te dienen. Ook dat doet hij; weer hoort hij niks. Enige tijd later belt hij weer met NS. De medewerker ziet zijn klacht in het systeem staan, maar kan hem niet zeggen, wanneer hij wordt afgehandeld. Op zijn verzoek om navraag te doen en hem daarover terug te bellen, wordt niet ingegaan.

Op dat moment is zijn geduld op en neemt hij contact op met het OV loket. Via onze goede contacten bij NS vragen wij waarom het zo lang duurt voordat meneer een reactie krijgt. En had de baliemedewerkster hem niet anders moeten adviseren? Korte tijd later laat de reiziger ons weten dat zijn klacht naar tevredenheid is afgehandeld. NS heeft excuses gemaakt voor de trage afhandeling en het feit dat NS niet adequaat heeft gereageerd op al zijn telefoontjes. De reiziger krijgt het prijsverschil terug tussen wat hij betaald heeft voor de hondentickets en wat hij betaald zou hebben met losse dagtickets. Waarom zijn die internationale kaartjes voor honden zo duur? Dit vloeit voort uit internationale afspraken; de prijs voor een internationaal hondenticket is 50% van een 2e klas vol tarief ticket voor een volwassene. NS meldt al enige tijd in onderhandeling te zijn met diverse landen voor lagere tarieven voor het meenemen van honden. Dit heeft ervoor gezorgd dat de prijs voor een internationaal hondenticket voor België per 1 juli 2019 naar € 6,- per hond gaat.

Dus reist u met uw honden naar het buitenland, kijk dan goed of u een internationaal ticket voor de hond koopt of toch beter losse dagtickets voor de landen waar u doorheen reist.