Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht
  • Toch bankjes op metrostation Noord in Amsterdam 20 maart 2019 Het OV loket ontving enkele klachten van reizigers over het nieuwe metrostation Noord in Amsterdam. Dit station is vorig jaar zomer in gebruik genomen bij de start van de Noord/Zuidlijn.  Eerder hadden reizigers al geklaagd over het ontbreken van een toilet op dit station. De laatste weken kregen wij enkele klachten over het ontbreken van bankjes op dit station. Als je even moet wachten, kun je nergens zitten. Voor veel mensen waaronder ouderen kan dit bezwaarlijk zijn. 
  • Amstelveners strijden voor beter openbaar vervoer 14 maart 2019 Bewoners in de omgeving van Amstelveen zijn niet blij met de veranderingen in het openbaar vervoer die Connexxion in december heeft doorgevoerd. Met een petitie hopen zij politiek, Connexxion en Vervoersregio Amsterdam wakker te schudden.
  • ‘Geslaagde bemiddeling: dure hondjes’ 13 maart 2019
    Een reiziger koopt in oktober bij de balie van NS International een treinticket vanaf Amsterdam Centraal naar La Roche in België. Tegelijkertijd koopt hij twee tickets voor zijn honden. Zijn vriendin reist vanaf Rotterdam. Ook zij heeft honden, dus daarvoor schaft hij ook twee tickets aan. Voor de tickets per hond betaalt hij vanaf Amsterdam naar La Roche € 25,90. Voor de tickets per hond vanaf Rotterdam betaalt hij €19,40. Dat grote prijsverschil vindt hij vreemd en dat zegt hij dan ook tegen de baliemedewerkster. Bovendien zijn beide kaarten een stuk duurder dan een binnenlandse dagkaart voor de hond, die maar € 3,10 kost.
  • ‘Reizen via Nijmegen is duurder’ 12 februari 2019 Een NS reiziger bestelt een NS trajectabonnement voor het traject Tilburg – Boxmeer. Op dit traject zijn twee verschillende reisroutes mogelijk, via Blerick en via Nijmegen. Hij kiest per ongeluk voor optie A via Blerick (met € 435,80 de duurste optie). Pas na enkele maanden komt hij erachter dat er extra geld is afgeschreven van zijn rekening. Hij moet voor al zijn reizen via Nijmegen bijbetalen. Het bedrag is opgelopen tot € 454,44. Hij neemt contact op met NS. 
  • ‘Busabonnement met de verkeerde zone’ 27 november 2018 Begin september kopen ouders voor hun dochter via internet een busabonnement, dat ze bij de lokale supermarkt op haar OV-chipkaart zetten. De dochter wordt daarna ziek en kan een hele week niet naar school. Op 11 september gaat zij weer naar school, maar het inchecken in de bus lukt niet. Connexxion zegt dat ze een abonnement voor de verkeerde zone heeft gekocht.  
  • ‘Moeder en kinderen gescheiden door incheckpoortjes’ 24 oktober 2018 Een echtpaar gaat op een zondag met hun twee kinderen met de trein van Driebergen-Zeist naar Zutphen. Ze reizen niet vaak met de trein en zijn ruim op tijd op het station om de railrunners op te laden, een dagkaart fiets te kopen en de OV-chipkaart op te laden met 20 euro reissaldo.De trein is op tijd. Omdat de vader van de kinderen een fiets bij zich heeft moeten ze naar het treinstel met ruimte voor fietsen lopen.
  • ‘Een vergissing van Klantenservice OV-chipkaart in uw nadeel’ 17 oktober 2018 Zonder dat er sprake is van zichtbare schade werkt de OV-chipkaart van een reiziger plots niet meer. Hij neemt contact op met de helpdesk van Klantenservice OV-chipkaart en hoort dat hij kan kiezen tussen het vervangen van zijn huidige kaart (€ 11) of het aanschaffen van een nieuwe kaart (€ 7,50). Omdat de kaart pas één jaar oud was en slechts sporadisch gebruikt, vindt de reiziger dit een vreemde gang van zaken.  
  • ‘Abonnementenstress’ 17 oktober 2018
    Een reiziger reist voor zijn werk van Deventer naar Rotterdam. Hiervoor sluit hij op 26 april een Altijd Vrij-abonnement af voor één maand. Enkele dagen later komt hij er achter dat er tussen 28 april en 6 mei werkzaamheden zijn tussen Apeldoorn en Amersfoort met een uur extra reistijd per dag als gevolg. De reiziger neemt contact op met NS Klantenservice met het verzoek het (ongebruikte) abonnement te laten ingaan vanaf een latere datum (7 mei).
  • ‘Weer van het kastje naar de muur gestuurd’ 20 juni 2018 Voor een reiziger zijn wij al anderhalf jaar bezig om een probleem op te lossen. Het gaat om iemand die via zijn werkgever een NS Businesscard heeft. Hij is verplicht om regelmatig zijn gemaakte reizen aan zijn werkgever door te geven via de portal van NS Zakelijk. 


    Vanaf 14 november 2016 worden de reizen die hij maakt met lijn 3 of 4 van de HTM (Randstadrail) niet goed weergegeven. In het portal staat dat hij met de lijnen 26, 27 of 35 heeft gereisd. Dit zijn in de regio Den Haag geen bestaande tramlijnen. Dit betekent dus dat meneer al anderhalf jaar reizen moet declareren die hij niet gemaakt heeft. En daar heeft hij net als zijn werkgever moeite mee.
  • Pas op! Neem de juiste trap! 16 mei 2018 Een abonnementhoudster van NS heeft een Traject Vrij-abonnement voor het traject Lelystad - Amsterdam Bijlmer Arena. Zij reist op deze route via Amsterdam-Zuid, het door de NS-reisplanner geadviseerde overstapstation. Aan het einde van de maand komt zij er achter dat per enkele reis € 2,30 extra is gerekend ondanks haar Traject Vrij abonnement.  
  • ‘Mijn trajectabonnement is niks meer waard’ 16 februari 2018 Een reiziger wil zijn Traject Vrij abonnement, dat hij minder dan een jaar geleden heeft afgesloten, annuleren. Volgens eigen zeggen leidt de nieuwe dienstregeling van NS die op 10 december 2017 is ingegaan er toe dat hij veel langer onderweg is dan voorheen. 
  • Nieuwe parkeersluis te smal voor bussen 5 december 2017 De gemeente Rotterdam had in 2016 werkzaamheden verricht in de straat Grote Hagen en in de straat een bussluis en nieuwe bushokjes aangelegd. Echter na oplevering bleek de straat te smal te zijn voor twee bussen om elkaar te passeren. De bussen van de lijnen 76, 83 en 183 konden er niet meer doorheen en moesten omrijden. 
  • Onterechte OV-Fiets boetes na bemiddeling kwijtgescholden 8 november 2017 Haalt u wel eens een OV-fiets op bij een onbemande stalling? Dan is het goed om verder te lezen. In de afgelopen maanden ontving het OV loket meerdere klachten van reizigers die een boete van € 250 hadden gekregen omdat ze, volgens OV Fiets, de leenfiets niet hadden ingeleverd.
  • Onduidelijkheid over zones GVB 18 augustus 2017 Een reiziger uit Amsterdam met een 3 ster RNZJ met centrumzone 5830 merkte dat er € 0,97 werd afgeschreven, toen hij met lijn 37 van het GVB vanuit station Amsterdam Amstel naar bushalte James Wattstraat reisde. Op de bushalte stond zone 5715 wat inhoudt dat dit binnen zijn abonnement zou vallen.
  • Voor het eerst alleen met de trein 4 juli 2017

    Een moeder laat haar zoon van 10 voor het eerst alleen met de trein reizen van Tilburg naar Den Haag. Ze hebben de reis van tevoren goed doorgesproken. Op het station van Tilburg staat op de borden dat de trein van 17:38 uur niet verder rijdt dan Breda. Vervelend, maar er is nog geen man overboord. Volgens de dienstregeling zal een half uur later de volgende rechtstreekse trein rijden van Breda naar Den Haag.

  • Een OV-Fiets abonnement voor 0,01 euro per jaar 16 juni 2017 Een reiziger had een mail ontvangen van de NS met daarin de tarieven voor de OV-Fiets. Hierin stond o.a. dat het abonnement voortaan gratis is en de kosten voor het gebruik van de fiets 3,85 euro. Maar waarom, zo vraagt hij zich af, brengen ze jaarlijks 0,01 euro in rekening voor de verificatie van het banknummer? Dan is het toch geen gratis abonnement meer?
  • Buurtbus niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers 9 juni 2017 In de concessie Noord-Holland Noord die al het openbaar vervoer ten noorden van de lijn Purmerend – Castricum omvat rijdt vervoerder Connexxion. Naast reguliere bussen heeft Connexxion op een tiental lijnen ook buurtbussen ingezet om de dienstregeling rond te krijgen. Een reiziger beklaagde zich bij het OV loket dat hij als rolstoelgebruiker niet met de buurtbus mee kan, terwijl dit bij gewone bussen wel mogelijk is.
  • Bemiddeling OV loket levert reiziger € 996 op 2 juni 2017 Een reiziger heeft een Altijd Vrij Abonnement van NS met een geldigheid tot begin juni. In maart zegt de reiziger dit abonnement per begin juni (dus op de einddatum) op bij een automaat. Later blijkt dat zij door omstandigheden het abonnement per direct niet meer nodig heeft. Omdat het bij dit abonnement mogelijk is om na het eerste jaar per maand op te zeggen neemt zij contact op met NS. Zij vraagt de klantenservice om haar abonnement alsnog per direct stop te zetten.
  • Saldo-teruggave ook mogelijk naar buitenlands rekeningnummer 30 mei 2017 Tot voor enige tijd kon Klantenservice OV-chipkaart het saldo van een beëindigde OV-chipkaart niet teruggeven via storting op een buitenlands rekeningnummer. Het OV loket ontving hierover de afgelopen jaren vaker klachten.
  • Buspassagier ingezet als hulpje van de chauffeur 24 mei 2017 Een reiziger gaat regelmatig met buslijn 331 vanaf station Nijmegen Centraal naar de Jonagoldstraat in Nijmegen-Noord. Deze rit kost 1,89 euro. Maar gemiddeld 1 à 2 keer per week wordt 2,35 euro afgeschreven. De reiziger meldt dit bij vervoerder Breng. Vervolgens krijgt hij het geld netjes terug, maar het probleem blijft bestaan. 
  • Waarom kan dat niet op één OV-chipkaart? 12 april 2017 Eén kaart voor al het openbaar vervoer. Dat was het uitgangspunt toen de OV-chipkaart werd geïntroduceerd. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en weten we dat dit niet altijd opgaat. Als je reist met een NS-businesscard is er sprake van betalen achteraf. Het is niet mogelijk om op diezelfde kaart met een dalkortings­abonnement van bijvoorbeeld de busvervoerder uit jouw regio te reizen. Dit komt omdat reizen op rekening (NS- businesscard) en reizen op saldo (dalabonnement stad- en streekvervoer) twee verschillende reisprincipes zijn die niet gecombineerd kunnen worden.
  • Waar is mijn saldo gebleven? 24 maart 2017 Afgelopen donderdag ging ik met de trein van Ravenstein naar Arnhem. Ik heb 20 euro extra op mijn OV kaart gezet, waardoor ik een ruim bedrag erop had staan om heen en terug te reizen. Afgelopen zondag ging ik terug met de trein van Arnhem naar Ravenstein. In de trein tussen Arnhem en Nijmegen attendeerde een conducteur mij erop dat ik bij Arriva ingecheckt was in plaats van bij NS. Dit had ik bij de poortjes volledig over het hoofd gezien.
  • Oplaadautomaat gecrasht. Geld kwijt of niet? 24 maart 2017 Wat gebeurt er als de automaat waarin je net geld hebt gestopt kapot gaat? Een reiziger reed in tram 4018, lijn 4 rond 16:10 richting Den Haag. Hij wilde een dagkaart kopen bij de kaartenautomaat in de tram. Net toen hij 6 euro in de automaat had gestopt, crashte de automaat. Er kwam geen dagkaart uit de automaat en hij was zijn geld kwijt. De chauffeur van de tram zag het gebeuren en gaf aan dat hij het gemeld had bij de centrale post. Als de reiziger naar een loket van de HTM zou gaan, zou hij het geld terug krijgen.
     
  • U moet bij HTM zijn! 28 februari 2017 Een reiziger die voor zijn werkgever zijn gemaakte reizen declareert ziet op zijn transactieoverzicht dat vanaf 14 november de reizen die hij maakt met lijn 3 of 4 (Randstadrail ) van de HTM niet correct zijn weergegeven. In zijn NS Zakelijk overzicht staan ze weergegeven als lijnen 26, 27 of 35.
  • Kaartautomatenwissel leidt tot problemen 30 januari 2017 Sinds 11 december 2016 is Arriva (in plaats van Veolia) de nieuwe vervoerder in de concessie provincie Limburg. Arriva heeft ook de stoptreindiensten op de trajecten Nijmegen – Roermond, Roermond – Maastricht Randwyck, Sittard – Heerlen en Maastricht Randwyck – Kerkrade overgenomen van NS.