Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

In 2017 werden 4.654 klachten ingediend bij het OV loket; in 2016 waren dit er 5.027. Met 46,9 procent van het totaal aantal klachten is dienstuitvoering de categorie waar veruit het meest over gemeld wordt aan het OV loket. Deze categorie bestaat uit klachten over vertraging, capaciteit en uitgevallen ritten. Het gemiddeld aantal klachten per maand bedroeg 388.


Aantal klachten per jaar 2008-2017

De piek in het aantal klachten lag vooral in de eerste paar maanden. De klachten betroffen onder andere de moeizame start van Syntus in de provincie Utrecht, de nieuwe dienstregeling van NS en de overname door Arriva van de concessie Limburg (voorheen Veolia) en de regionale stoptreinen van NS.

Klachten per categorie per maand in 2017

 

Per categorie per maand

 

jan

 

feb

 

maa

 

apr

 

mei

 

jun

 

jul

 

aug

 

sept

 

okt

 

nov

 

dec

 

Totaal

 

%

Boetebeleid 7 13 14 1 4 8 13 8 13 11 7 6 105 2,3
Dienstregeling 126 45 26 47 23 23 32 26 48 40 65 97 598 12,8
Dienstuitvoering 447 238 207 158 127 114 122 108 194 158 161 150 2184 46,9
Informatievoorziening 20 4 7 5 4 8 6 4 9 6 6 10 89 1,9
Personeel 18 15 13 11 23 8 9 18 18 11 9 13 166 3,6
Station- en haltevoorziening 28 30 20 11 11 8 11 10 16 17 8 18 188 4,0
Veiligheid en overlast 9 9 10 5 5 6 3 12 10 7 13 9 98 2,1
Vervoermiddel 14 19 12 13 17 10 11 8 12 16 10 7 149 3,2
Vervoerbewijs 146 132 115 81 97 65 68 77 83 65 78 70 1077 23,1
Totaal 815 505 424 332 311 250 275 271 403 331 357 380 4654 100

 

In 2017 werden de meeste klachten gekoppeld aan de categorieën dienstuitvoering, vervoerbewijs en dienstregeling. Onder de categorie dienstuitvoering vallen klachten over onder andere vertraging, capaciteit en uitgevallen ritten. De piek van het aantal klachten in de categorie dienstuitvoering in september had te maken met de start van de proef met de tienminutentrein van NS. Ook is vaak in september een groei te zien van klachten over vertragingen, uitval en volle bussen en treinen vanwege de start van het nieuwe schooljaar en het einde van de zomervakantie.