Aangepast zoeken
Sorteren op:
Relevance
Relevance
Date
Web
 
 
 
Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer Ik heb een klacht

Klachten Top 5

  • Uitgevallen ritten en vertragingen

    De klachten over vertraging en uitval van ritten hebben betrekking op verschillende vervoerders. Een derde van de klachten gaat over NS; bij de andere vervoerders vallen vooral Arriva Limburg en Qbuzz in de nieuwe concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (DMG) op. Arriva kampt met een groot aantal storingen op de Maaslijn, de verbinding tussen Nijmegen en Roermond. Reizigers klagen over vertragingen, uitval en als gevolg daarvan ook weer volle treinen. De problemen met de uitvoering van de dienstregeling worden veroorzaakt door storingsgevoelige treinstellen (type LINT) en problemen met de infrastructuur. Bovendien is het traject enkelsporig en daardoor kwetsbaar voor vertragingen. In de nieuwe concessie DMG rijdt Qbuzz in plaats van Arriva. De overgang zorgt voor vertragingen en uitval van bussen en treinen (MerwedeLingelijn). Volgens Qbuzz gaat het om kinderziektes, die in januari verholpen zullen zijn.

  • Nieuwe dienstregeling

    Op 9 december 2018 ging de nieuwe dienstregeling in het OV in. De dienstregeling van NS kende niet veel grote wijzigingen. In de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem ging een nieuwe vervoerder rijden, Qbuzz, als opvolger van Arriva. In de eerste weken leidde dit tot veel klachten over vertraging en uitval van vooral bussen. Maar ook waren er klachten over het aanpassen van buslijnen. Een dochter schrijft dat haar moeder in Sliedrecht onder de oude dienstregeling met de bus in nog geen half uur naar het ziekenhuis in Dordrecht kon reizen. Nu moet ze overstappen en in de kou wachten op de aansluitende bus. Hierdoor is ze 10 minuten langer onderweg. In de concessie Voorne Putten en Rozenburg nam EBS het stokje over van Connexxion. Een forens schrijft dat de dienstregeling voor Rockanje en Oostvoorne met de komst van EBS slechter is dan deze de afgelopen 35 jaar is geweest. Hij reist sinds 1983 iedere werkdag met het OV. In 1983 reed eens per 20 minuten een bus tussen Rockanje - Oostvoorne - Brielle – Spijkenisse. Een aantal jaar later werd dit eens per 15 minuten. En nu met de komst van EBS is de dienstregeling gehalveerd en rijdt er maar eens in de 30 minuten een bus.

  • Capaciteit

    De klachten over capaciteit zijn allemaal afkomstig van treinreizigers. Een reiziger uit Apeldoorn meldt ons dat hij regelmatig geen zitplaats heeft in de Intercity van Apeldoorn naar Utrecht Centraal. Over de totale lengte van de trein hangen de mensen aan de bagagerekken, ook in de eerste klas. Hij reist drie dagen per week op dit traject. Een OV-gebruiker die vanuit Heino met de trein van Blauwnet (Keolis) reist meldt dat reizigers in Heino met grote regelmaat niet meekunnen. Zelf is zij voor de derde keer binnen een week achtergebleven in Heino.

  • Aansluiting

    Veel van de klachten over aansluitingen hebben te maken met invoering van de nieuwe dienstregeling. Zo meldt een mevrouw dat zij op haar treinreis van Deventer naar Duivendrecht (met overstap in Amersfoort) nu nog maar 2 minuten overstaptijd heeft, terwijl het al een krappe overstap was van 3 minuten. Tot nu toe wachtte de trein naar Schiphol vaak op de rennende forenzen en reizigers met koffers. Zij vindt het onbegrijpelijk dat op zo’n belangrijk traject geen ruimere overstaptijd wordt gehanteerd. Reis je met twee vervoerders, dan is een goede aansluiting een nog grotere uitdaging. Een forens reist met de eerste metro van Rhoon naar Rotterdam CS van 06.04 uur, aankomst 06.24 uur. Door de nieuwe dienstregeling heeft hij slechts 2 minuten om de IC Direct te halen. En als hij deze mist moet hij 30 minuten wachten op de volgende.

  • Informatievoorziening

    De klachten over gebrekkige informatievoorziening zijn divers en komen bij alle vervoerders voor. Een Limburgse reiziger laat weten dat hij op 12 december met de Arriva- trein van Heerlen naar Maastricht wilde. De trein bleek niet verder te rijden dan Valkenburg, waar bussen de reizigers verder zouden brengen. Op het station waren geen bussen, maar wel andere reizigers die al een uur stonden te wachten op bussen. Er was geen personeel om vragen aan te stellen. Het lijkt alsof de reiziger eigenlijk er niet toe doet, aldus de klager. Een andere reiziger had dubbel pech. Hij wilde met buslijn 199 van Connexxion van Amstelveen naar Schiphol om een familielid op te halen. De bus kwam niet. Hij moest 30 minuten wachten op de volgende bus. De buschauffeur wist niet waarom de vorige bus niet was komen opdagen. Helaas ging het op de terugweg weer mis. De bus van 14.02 uur kwam niet. Op het planbord stond dat hij was opgehouden. De volgende zou om 14.32 uur komen, maar die kwam ook niet. Er kwam wel een bus voorrijden met nummer 191. Dat is hem niet, dus weer een half uur wachten. Bij het wegrijden bleek dat dit toch de juiste bus was. Nu stond wel het nummer 199 op de bus. Ter vergelijking: het opgehaalde familielid had een uur nodig om van Zweden naar Schiphol te reizen.... hij had van Schiphol naar Amstelveen 2 uur nodig.